Kaido Soorsk, Whatcar

Stinger on nimi, mille peale „tõmbavad kõhud sisse“ kõik õhuruumi valitsejad – nagu näiteks N. Liidu päritolu ründehelikopterid ja muu säärane kraam – ning eriti käepärane on see juhul, kui sul on bändis kogunisti KAKS draakonit.

Ewert Sundja on muusik, laulja ja laulukirjutaja, kes enam tuntud pundist nimega Ewert and The Two Dragons, mis tänaseks tegutsenud juba kümme aastat. Lisaks on mees veel üle keskmise autosõltlane, kes üks vähestest õnnelikest, kelle istumise all igapäevaselt liikur, mis talle MEELDIB, mitte mida tema tengelpung talle võimaldab. What Car? kohtus Ewertiga aprillis vahetult enne järjekordse Euroopa tuuri algust, et küsida, kes ta autodeni juhatas ning miks just Kia Stinger valitud sai. Viimasest rääkides on jutt otse loomulikult 3,3-liitrise turbomootoriga tippmudelist (272 kW/370 hj), mitte „õlipõletajaga“ varustatud isendist, mis saavutab kiiruse 100 km/h 4,9 sekundi asemel rahumeelse 7,6 sekundiga. Intervjuu algab ühise autopuhastuskuuriga, et eemaldada enne pildistamist kajakate autogramme ja kui suuremad signatuurid eemaldatud, viskame tarvikud käest (vaata loo lõppu) ja teeme jutuga algust.

Niisiis, kes sind autodeni juhatas ja millega sa sõitma õppisid?

„Autodeni juhatas mind isa ja see käis kuidagi loomulikult, et maakoju minnes sai isa süles juba siis rooli keeratud, kui endal jalad veel pedaalideni ei ulatunud. Seega on „süüdi“ isa ja tema VAZ 2105 ja neljast poisist – loo peakangelasel on kolm venda - tabas autohaigus kõige tõsisemalt millegipärast mind.“

Kes on Ewert Sundja, kas õlinäpp või õlinaut?

Stingeri rooli taga istuv habemik muigab, „Igal juhul mitte õlinäpp, kellel igal teisel nädalavahetusel kepsud/kolvid mööda põrandat laiali on. Küünlaid olen ma vahetanud ja teinud muidki kergemaid töid, aga ennem olen see, kes naudib sõitmist ega pea teiste kätetööd kohe ringi tegema. Eesti keeles puudub terminile petrol-head hea vaste, aga see väljend kirjeldab mind ehk kõige paremini.“

Kas juhtimisõiguse said esimese korraga kätte?

„Jah, see käis lihtsalt, sest sõita ma juba oskasin ning keskendusin juhistele, mida õpetaja andis. Selleks ajaks kui läksin kursustele, oli mul tegelikult juba teine oma auto, milleks oli must Mercedes-Benz 200D (W123), mille ostsin 3000 krooni eest. Enne seda sõitsin vanaisa käest saadud pruuni Moskvitš 2140 SL-ga, mis oli Soomest tagasi ostetud export-mudel. Vanaisa kinkis selle mulle, kui endale parema auto sai. Sellega sõitsin väiksematel teedel ja teinekord käisime klassivendadega bussiga maal, et seal „Super-Luxiga“ ringi sõita. See võib olla seesama auto, mille pilte kasutati Soomes omal ajal ilmunud reklaamides…“ – Ewert näitab telefonis ajakirja lehekülge, millel peategelaseks kangemat sorti piimakohvi karva 2140 SL – „…ja sõitsin sellega seni, kuni ükskord parempoolne esiratas kurvis alt ära murdus, mispeale auto seisma jäi ja lõpuks loodusega üheks sai.“

On sul mõni lemmikauto, selline, mille peab iga hinna eest endale saama?

„Ma pole selle peale niimoodi mõelnud, sest Stinger on see, mida ma endale tahtsin ja mis katab minu tänased vajadused. Lisaks võiks mulle kunagi kuuluda ehk mõni klassikaline õhkjahutusega Porsche 911, aga võimsuse osas on juba tänane auto üle võlli, mille poolt pakutavat Eesti oludes kasutada ei saa.“

Kas esivedu või tagavedu?

„Tagavedu ja kui see pole võimalik, siis nelikvedu. Mulle ei meeldi, kui pöördemoment püüab rooli käest rebida ja seepärast pole ma esiveoliste hingeellu kunagi süüvinud.“

On sul mõni lemmikdisainer, kaubamärk või kerestuudio, mille looming on teistest peajagu üle?

Mees mõtleb pisut ja vastab siis: „Veidi varasemast perioodist meeldib mulle E60 kerega 5. seeria BMW (2003-2010), mis pärineb perioodist, mil BMW peadisaineriks oli Chris Bangle. Ma mäletan jahmatust, kui seda auto esimest kord nägin, sest kõigi teiste taustal pärines see justkui mõnelt muult planeedilt. Tänastest autodest sai millegi sarnasega hakkama Stinger.“

Kui avatud oled sa teistsugustele jõuallikatele, kas sinu hoovilt võiks leida tulevikus ka hübriidajamiga või elektriauto?

„Jah, selles osas olen ma küll avatud. Usun, et petrol-head saab olla ka ilma…“ – siinkohal katkestab intervjuu naerupahvak, sest parklast mööduva Audi Q8 sohver jääb hiirhalli sedaani liialt pikalt vaatama ning pääseb äärekivi rammimisest vaid üle noatera – „…ilma petrolita. Tähtis on see, kuidas auto sõidab ja milliseid emotsioone ta tekitab. Sõitsin ühel päeval oma helimehe BMW i8-ga ja arutasime temaga, et kui auto oleks leiutanud täna, siis puuduks meil ka hoiakud, mis edumeelsetele ja pragmaatilistele lahendustele jalgu tahavad jääda.“

Aga juhiabisüsteemid ja isesõitvad autod?

„Kõige lihtsam olekski nii, et ütled autole, kuhu sa tahad minna ja ta viib sind seepeale kohale. Aga abisüsteemide osas olen ma teistsugusel arvamusel. Ma ei taha mingil moel propageerida liikluseeskirjade rikkumist, aga juhile peaks jääma valikuvabadus, sest kõigil võib ette tulla olukordi, kus õige otsus on selline, mis antud hetkel masina meelest väär. Olgu see siis ootamatu möödapõige või midagi keerulisemat.“

Milliseid kanaleid sa jälgid, millisest allikatest kogud infot autode kohta?

„Valdavalt ingliskeelseid. Mulle meeldivad mõned YouTube kanalid, nagu näiteks Doug DeMuro ülevaated või Kanada päritolu TheStaightPipes ja Throttle House, millest viimasel on ka oma veebileht. Neis on leitud hea balanss, seal pole liialt palju tühja möla ning samas ei lähe nad ka peensusteni, mis võivad meelelahutust otsides tüütuks muutuda. Lisaks jälgin veel Gizmodot pluss mõned viimasega sarnanevad leheküljed.

Kas Stingeri leidsid samuti nende külgede vahendusel?

„Jah, see oli Doug DeMuro arvustus ja sellest sai kiindumus esimesest silmapilgust.“

Mis sind selle auto juures köitis?

„Esmalt kontseptsioon ja seejärel välimus. Mulle meeldis söakus ujuda vastuvoolu, ehk tulla välja poliitiliselt ebakorrektse (loe: suure töömahuga) mootoriga ja seda tootjalt, kellelt keegi midagi seesugust ei ootaks. Kia? Sellise välimuse ja sellise mootoriga? Minu meelest on see cool ja mulle meeldib selle auto hoiak. Lisaks veel tagaveolise platvormi olemasolu ja õnnestunud kujundus, mis teeb Stingerist pilkupüüdva auto. Minu jaoks töötab hästi ka praktiline luukpära kere, sest tahes-tahtmata on vahel vaja pille vedada ning tagaistmele peavad ka lapsed mugavalt ära mahtuma. Stinger saab nende ülesannetega hakkama ja mõned päevad tagasi tegin sellega ka oma esimese rajapäeva. Ringrajal olen sõitnud paar korda varemgi, aga mitte koos juhendaja ja oma autoga.“

Ja kuidas meeldis? Kas lähed auto24ringile tagasi või vaatad Euroopa radade poole?

„Hmm, ma pole niimoodi veel mõelnud, sest rajasõit on minu jaoks uus asi ja oli varem sobiva auto puudumise taga kinni. Audrusse lähen kindlasti tagasi, Steni – Ewerti juhendajaks oli rajal võidusõitja Sten Pentus – sõnul on neil suvel tulemas veel mitmeid rajapäevi ning ma tahaks oma fanaatikute pundi kokku panna, et koos nendega sõitma minna. Pärast esimest korda oli pea pulki täis, sest keskendusime esmalt õigete võtete ja sõidujoone õppimisele, aga viimastele ringidele minnes sõitsin ilma juhiabideta ja see nõudis taas hoopis teistmoodi lähenemist. Euroopa radadele lähen ehk kunagi samuti, aga esmalt tahaks Stingerile näidata Saksamaa kiirteid, mis tundub sellele autole ringrajast loomulikum keskkond.“

Kui korralik juht sa oled, kas esiklaas on seestpoolt märg, kui keegi sulle ette keerab?

Usutletav raputab naerdes pead „Ma töötan sellega. Ma olen küll üsna kergesti ärrituv, aga kui keegi peaks midagi säärast tegema, siis püüan end panna tema olukorda, et mitte kohe üle keeda. Vahest on ta teisest linnast, pole ammu sõitnud või midagi kolmandat? Olen ise kindlasti samasuguseid tükke teinud, eriti algaja juhina ning teinekord õnnestub praegugi kedagi segada, vaata enne ükskõik kui hoolikalt tahes. Lastega sõidan väga ettevaatlikult ja praegu peaks mul olema üks kehtiv kiiruseületus, mis on kümne aasta jooksul ainuke ja pärit eelmisest suvest. Vahel on küll tore kuulata mootori häält, aga hoopis pingevabam on seda teha kohtades, kus on see lubatud ega pea oma juhilubade pärast muretsema.“

Korraga on küsijal kogu ressurss ammendatud, mis tähendab intervjueeritavale kauaoodatud vabadust. Soovime üksteisele naela teadagi kuhu ning relvaga nime jagav sedaan võtab seepeale paigalt. Daakonite ohjeldamiseks ainuvõimalik valik, sest kõik teised relva nime mudeliindeksis kandvad autod – Mitsubishi Colt ja Peugeot Mi16 – on meie andmetel tänaseks tootmisest maas. Auto küürimiseks kasutatud nutsakuid me ära ei viska ning neid soetada ihkavad groupied võivad sellel teemal toimetusega ühendust võtta.