Selgus Eesti aasta auto 2017

Tõnu Ojala, Tehnikamaailm

Tänavu 17. korda välja antud Eesti aasta auto tiitli võitis Opel Astra.

Eesti aasta auto 2017
1. Opel Astra – 98
2. Volvo S90 – 89
3. Kia Optima – 80
4. MB E-klass – 74
5. Kia Sportage – 56
6. VW Tiguan – 43

Kui Tehnikamaailm oktoobri alguses järjekordse Eesti aasta auto konkursi käima lükkas ning I vooru tulemused laekuma hakkasid, tundus kõik selgeks saavat kolmikus Opel Astra, Volvo S90 ja Mercedes-Benz E-klass, kes 20 võimalikust häälest vastavalt 18, 16 ja 16 kokku said. Edasi tuli juba suurem vahe sisse – 13 häält kogunud VW Tiguani järel sai viimastena teatava üllatusena „ree peale“ kaks Kiat – Optima ja Sportage – kes mõlemad 12 jah-sõna kogusid, jättes esimestena joone alla Alfa Romeo Giulia, BMW 7. seeria ja Seat Ateca. Senise 16 aasta jooksul oli seni vaid 2011. aastal üks autofirma kahe mudeliga Eesti aasta auto finaali pääsenud ning tollal võtsid Opel Astra ja Meriva vaid 1 punktise vahega koguni kaksikvõidu!

Pärast oktoobrikuist Eesti aasta auto finalistide sõidupäeva Laitse RallyParkis olid paljud žüriiliikmed nõutute nägudega – kõigil olid Laitsesse saabudes omad eelarvamused, kuid kuut autot kõrvuti nähes ja proovides kippusid nii mõnedki senised arvamused nüüd kogetuga „risti“ minema. Aga TM oli peakorraldajana halastamatu ja nõudis pingerida ka sel aastal – ikka esikohale 7, teisele 5, kolmandale 4 ja sealt edasi kuni 6. koha 1 punktini välja.

Esimeste häälte laekudes hakkas Volvo teistel kohe eest libisema, vaid Opel suutis mingilgi määral konkurentsi pakkuda. MB ja Kia Optima moodustasid järgmise grupi, viimasele kahele kohale tundusid omavahel konkureerima jäävat kaks linnamaasturit.

Poolte häälte laekumise järel oli Volvo edu vahepeal jõudsalt punkte kogunud Opeli ees kahanenud vaid 3 punktile, Astrast omakorda vaid 4 punkti kaugusel „varitses“ Kia Optima. Mercedes-Benz hakkas juba maha jääma ning üsna kindlalt olid viienda-kuuenda kohaga leppimas VW Tiguan ja Kia Sportage.

Ehkki vahepeal kerkis Kia Optima korraks koguni II kohale, lükates Euroopa aasta auto Opel Astra esikolmiku lõppu, algas seejärel Opeli tõus ning ¾ häälte laekudes leidis Volvo end omakorda 3 punkti Opelist tagapool. Kindel polnud seegi koht, sest Kia Optima „varitses“ omakorda taas vaid 4 punkti kaugusel. Viimase rõõm oli siiski enneaegne ning enne lõpuspurti olid Volvo ja Opel samal pulgal, Optima aga juba maha jäänud. Küll aga oli 5.-6. koha konkurentsis Sportage tegemas suhteid selgeks Tiguaniga, edestades konkurenti juba 7 punktiga. Ja ehkki enne viimaste punktide laekumist teatav esikohašanss Volvol veel säilis, oli see võimalus siiski juba pigem teoreetiline.

Ja nii läkski, imesid enam ei sündinud ning Excel oli taas halastamatu. Viimast korda värskenda-nuppu vajutades ilmus ekraanile lõppseis – 98:89 Opeli kasuks.

Igati korralikud punktisummad kogusid ka järgmised. Kia Optima 80 punktist suurema skooriga võeti III koht viimati 10 aastat tagasi ning nii suure punktisummaga IV kohta nagu tänavu Mercedes-Benzil, polegi ajaloost võtta. Igati soliidsed punktisummad said ka omavahel 5.-6.koha ära jaganud linnamaasturid – kui mõnel aastal on VI koha saanu pidanud leppima vähem kui kolmandikuga võitja punktisummast, siis seekord pole ei Sportage´l oma 56 ega Tiguanil 43 punktiga põhjust kurvastada – kokku nimetati sel aastal siiski 34 erinevat uudismudelit ja koht esikuuikus on igal juhul võit, mitte kaotus.